Ketting of riem?

Home Forums fietsdewereldrond forum Ketting of riem?

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Ralph & Nikki 1 week, 5 dagen geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

Ralph

Hallo,

Ik ben op zoek naar een hybride fiets voor woon/werk, af en toe een blokje om en een fietsvakantie. Grootste twijfelpunt is vooralsnog of ik voor riem of ketting moet gaan.

Fietsen op mijn huidige shortlist:
    https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-chamonix-t27-heren-1
    https://www.fietsenwinkel.nl/cube-travel-sl-2018-herre
    https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietsen/hybride-fietsen/recreatie/l-series/l500/p/21986/

De Gazelle is ketting aangedreven en ik las dat je met bagage voorop beter geen voorvering kan hebben.
    De Trek heeft een CDN riem welke een budget variant is van de CDX.
    De Cube is net wat duurder dan de Trek, heeft een CDN riem en een betere naaf.

Gisteren op de Trek gereden en dat was een leuke ervaring, hopelijk kan ik vandaag de Cube en Gazelle testen.

Twijfel voornamelijk nog tussen wel of geen riem, zeker gezien jullie artikel over de kwaliteit van CDX/CDN en de beschikbare support indien je onderweg in Europe iets gebeurd.

Wat vinden jullie \ hebben jullie nog suggesties?

Alvast bedankt.

Mvgr,
    Ralph

#2040 Reactie

Ralph & Nikki
    Sleutelbeheerder

Hoi Ralph,

Wij hebben zelf niet gefietst met een CDN riem dus kunnen helaas geen ervaring delen over de kwaliteit hiervan.

Het is belangrijk te bedenken hoeveel kilometer je verwacht te gaan fietsen. De CDN riem is duidelijk ontwikkeld voor minder intensief gebruik. Wellicht dat ze in de winkel aan kunnen geven of Gates een indicatie heeft gegeven over hoeveel kilometer de riem gemiddeld mee zou moeten kunnen gaan.

Wat wij zelf erg prettig vinden aan de riem is dat we er totaal geen onderhoud aan hebben. Met andere fietsen besluiten we nog wel eens spontaan een rondje te doen, en wanneer je dan vertrekt en er achter komt dat je de ketting eerst weer moet smeren dan kan dit best irritant zijn. In Italië kwamen we in een storm terecht toen we op een camping aan zee sliepen, en alle fietsen werden compleet gezandstraald. De volgende ochtend stapten wij zo op, terwijl de rest van de mensen eerst alle kettingen schoon moesten maken en opnieuw moesten invetten. Mocht je het straks tijdens een fietsvakantie leuk vinden om over b weggetjes te fietsen, en dan ook af en toe over wat bospaden, dan is de riem wel erg prettig omdat het zand een ketting echt heel erg onderhoud gevoelig maakt.

Het gebrek aan hulp onderweg in Europa met een riem is wat ons betreft geen reden om het niet te doen. Zorg dat je een reserve riem bij je hebt, en mocht het dan onverhoopt breken dan verwissel je deze eenvoudig.

Dan nog even terug komend op je opmerking met betrekking tot vering in de voorvork in combinatie met bagage. Dit wordt inderdaad afgeraden omdat het de vering te veel kan belasten. Ik zie dat de banden op de cube 42mm breed zijn. Dit geeft al veel demping hoor, dus als je niet over de meest waanzinnige off road weggetjes gaat fietsen dan moet dit prima te doen zijn zonder vering 😁

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Ketting of riem?
Mijn informatie: