gates-beltdrive-original-vs-centre-tandriem

Gates original carbon tandriem, CDC of CDX?

De Amerikaanse fabrikant Gates produceert carbon tandriemen voor de high-end fiets. Gates is een aantal jaar geleden begonnen met de productie van de CDC tandriemen en tandwielen. Deze systemen zijn zo betrouwbaar en duurzaam, en eigenlijk alleen toegepast door high-end fietsenmakers dat ze er veel te weinig van verkochten. Gates ontwikkelde daarom een nieuw type tandriem, namelijk de CDX om zodoende toch de beoogde omzet te genereren.

Zowel de CDC als de CDX carbon tandriemen zijn gemaakt van niet rekbare carbon draden. De tandriemen kunnen alle weertypen aan, zijn flexibel en duurzaam. Ze zijn verkrijgbaar in zwart of zwart met blauwe tanden.

CDC Mudport belts

De CDC tandriem gaat zo’n drie keer langer mee dan een fietsketting of de Gates CDX-variant. De CDC tandriem loopt even licht als een goede ketting. Als het frame stijf genoeg is en de riem goed uitgelijnd is, dan raakt deze de opstaande randen van het tandwiel niet. De tandriem hoeft niet gesmeerd te worden. Soms even schoon spuiten en na de eerste 500km even de spanning checken.

De tandwielen persen vuil via de zogeheten ‘mudports’ naar één kant opzij. Net als bij een ketting kunnen steentjes en takken die er per ongeluk tussen schieten de riem doen breken.

De (high-end) fietsfabrikant moet zich aan strikte toleranties houden (stijf en perfect recht frame) bij de montage van de CDC tandriem op de fiets. De consument kan de uitlijning van de riem tijdens het rijden op het oog controleren en zonder speciaal gereedschap corrigeren. In geval van een slechte uitlijning zou de riem eraf kunnen lopen.

De prijs voor een CDC voortandwiel, achtertandwiel en tandriem is € 215,-

CDX CenterTrack Belts

De CDX tandriem heeft een aangepast profiel, is nog lichter van gewicht en verstoot alle soorten vuil voor een maximaal vermogen, zelfs in de modder of in de sneeuw – aldus Gates.

De CDX tandwielen hebben een opstaande rand in het midden en een brede tandriem met een sleufje in het midden dat voor een juiste uitlijning zorgt. Door de opstaande rand in het midden worden vuil en sneeuw naar twee kanten opzij geperst. Net als bij een ketting kunnen steentjes en takken die er per ongeluk tussen schieten de riem doen breken, maar daarnaast kan de sleuf in het midden van de riem vollopen met steengruis en kleine takjes. De opstaande rand van het tandwiel drukt dit steeds steviger aan en de riem zal breken.

De CDX tandriem gaat net zolang mee als een ketting. Het CDX systeem draait minder soepel doordat de opstaande middenrand altijd aanloopt. Hoe slapper het frame hoe onnauwkeuriger de uitlijning met als gevolg een steeds lager rendement. De tandriem hoef je niet te smeren maar alleen af en toe schoon te spuiten. Helaas moet je de CDX tandriem wel met grote regelmaat naspannen, ongeveer net zo vaak als een ketting.

De fietsfabrikant kan iets minder nauwkeurig te werk gaan bij de montage van de CDX tandriem dan bij de CDC tandriem. Daarom is de CDX tandriem makkelijk te monteren door de  midden-klasser fietsenmaker en bij massaproductie. De consument kan de uitlijning niet zonder speciaal gereedschap beoordelen en corrigeren. In geval van een te slechte uitlijning zal de riem door de opstaande middenrib opgewipt worden en breken.

De prijs voor een CDX voortandwiel, achtertandwiel en tandriem kost € 281,-.

Tandwielen

Wat ook enorm scheelt in de duurzaamheid van de tandriem en tandwielen is de hoeveelheid tanden. Hoe groter de tandwielen, hoe lager de slijtage.

De meeste merken gebruiken 50 tanden voor en 20 achter. Vergroot je het achtertandwiel met slechts 2 tandjes, dan is de kans op overslaan veel minder en daalt de slijtage. Het voortandwiel moet dan wel naar 55 tanden om aan de standaard Rohloff-verhouding te voldoen. Hierop moet het frame echter wel berekend zijn met een daarop aangepaste achtervork.

In Nederland zijn slechts 2 merken die met 55 tands voorbladen werken; Santos en Van Nicholas. Zij gebruiken helaas wel de CDX tandriem.

Conclusie

Jammer dat Gates de CDX tandriem heeft ontwikkeld. De CDX is van veel mindere kwaliteit dan zijn grote broer de CDC. En dat terwijl de CDX nog duurder is ook! De absolute aanrader is dan ook de betrouwbare CDC aandrijving.

Op vrijwel alle tandriem-aangedreven fietsen vind je een tandriem van Gates. Dit komt omdat het materiaal zeer betrouwbaar is en alleen door vakbekwame high-end fietsenmakers wordt toegepast. Op de Santos fietsen wordt standaard de CDC gemonteerd, en op de Idworx de CDX variant. Bij je bestelling kan je je voorkeur voor CDC of CDX doorgeven – alles is mogelijk.

Gates is continue aan het innoveren. In 2015 is de CDX:EXP tandriem op de markt gebracht. Dit is de CDX tandriem maar dan met een kleine aanpassing in de tanden waardoor de tandriem beter zou aansluiten. De CDX:EXP is inderdaad een verbetering op de gewone CDX, maar de CDC blijft toch het meest duurzaam.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.