Idworx All Rohler Travel Spec 2015 product review

Ze zijn binnen! Onze 2 nieuwste aanwinsten, de Idworx All Rohler Travel Spec 2015. Na lang wikken en wegen hebben we toch besloten voor deze fiets te gaan. We zijn in 2015 eerst naar Rose in Bochelt gereden met het idee daar onze trekking fietsen aan te schaffen. 1 tip, doe dit nooit op een zaterdag!! Ondanks dat er een aantal NL sprekende verkopers rondlopen hebben we bijna 3 uur moeten wachten tot we werden geholpen. Helaas zijn trekking fietsen niet de specialiteit van Rose, en dat bleek ook uit de info die we van de verkoper kregen.

Gelukkig wisten ze ons bij de vakantiefietser in A’dam wel van de broodnodige info te voorzien, en hebben we uiteindelijk dus gekozen om de Santos & Koga te laten vallen en voor de Idworx All Rohler Travel Spec 2015 te gaan. Dit blog zal gedurende de tijd waarin wij meer en meer kilometers afleggen verder worden aangevuld met ervaringen over de fiets, de Rohloff naaf, de tandriem aandrijving, de plug, etc. etc.

Idworx All Rohler fietsdewereldrond.nl

Onze ervaringen na 7500 kilometer:

We hebben inmiddels 7500 kilometer door meerdere landen in Europa en Zuid-Oost Azië gefietst op onze Idworx All Rohlers 2015. We hebben tijdens de aanschaf van onze fietsen getwijfeld tussen de Easy Rohler en de All Rohler, maar hebben uiteindelijk toch voor de laatste gekozen omdat wij ook door landen buiten Europa fietsen met veel onverharde wegen die in een slechte staat verkeren.

De Idworx All Rohler heeft in tegenstelling tot de Easy Rohler schijfremmen en wordt geleverd met 55mm Schalbe Almotion banden op bredere velgen wat deze meer geschikt maakt voor fietsen over onverhard terrein. Daarnaast heeft de All Rohler een verstevigd frame en voorvork, extra dikke Idworx remschijven en een zadelpen van titanium voor meer comfort. Het frame is verstevigd voor meer stabiliteit indien bepakt en om de krachten van de schijfremmen en tandriem goed te kunnen absorberen.

Frame:

De fiets voelt erg solide aan, zeker wanneer deze volledig bepakt is. Wij fietsen met zo’n 25kg aan bepakking, en zelfs wanneer we met hoge snelheden aan het afdalen zijn hebben we nog niet het gevoel gehad dat er veel beweging in het frame zit.

Rohloff-naaf:

De Rohloff-naaf is echt een super uitvinding! Omdat de naaf toch zo’n 1000 euro extra kostte twijfelde we of dit de investering wel waard zou zijn. Gelukkig blijkt de naaf het geld dubbel en dwars waard te zijn. Het soepele en vanuit stilstand kunnen schakelen brengt echt heel veel gemak met zich mee.

Vlak na de aanschaf bleek Ralph zijn naaf olie te lekken. Dit is op korte termijn geen ramp aangezien je nog zo’n 5000km zonder olie door kunt fietsen. De naaf is in het najaar (omdat Rohloff in het hoogseizoen geen onderhoud uitvoert) onder garantie opgestuurd en werd binnen 3 weken gerepareerd en weer terug gestuurd.Het valt Nikki op dat wanneer zij van de 7de naar de 8ste versnelling schakelt, dat de fiets dan soms enorm zwaar trapt. Dit heeft te maken met het mechaniek van de Rohloff-naaf; eigenlijk is dit mechanisme een 7 versnellings-naaf met 7 ‘reductie’-versnellingen dat in totaal dus 14 versnellingen biedt. In de 7de versnelling draait de naaf in de hoogste versnelling met de laagste overzet verhouding. Maar in de 8ste versnelling draait de naaf in de laagste versnelling met de hoogste overzet verhouding. De overbrenging tussen deze 2 versnellingen gaat hierdoor minder soepel dan bij de andere versnellingen, dus als je geen kracht terug neemt tijdens het schakelen tussen deze 2 versnellingen kan de Rohloff-naaf in de 14de versnelling schieten wat Nikki dus soms ervaart tijdens het klimmen.

De 7de versnelling maakt het meeste geluid. Dit is bij ons beide het geval, maar zeker niet storend. In ons geval gebruiken we de 7de versnelling alleen bij heel sterke tegenwind of als we aan het klimmen zijn.

Tandriem:

Wat een uitkomst! Heerlijk om hier geen omkijken naar te hebben in tegenstelling tot een traditionele ketting. Na 7500km zien we nog weinig slijtage, enkel maakt de riem soms een ‘krakend’ geluid. Dit is eenvoudig op te lossen door een klein beetje vaseline op het tandwiel aan te brengen. We hebben al een aantal lekke achterbanden gehad, waarbij we het achterwiel uit de fiets hebben gehaald, en de riem daarmee ook los komt. De riem valt gelukkig weer erg eenvoudig op zijn plek bij het terug plaatsen van het wiel. De riem hoeft niet opnieuw gespannen te worden.

Remmen:

Over de schijfremmen zijn wij ontzettend tevreden. De remmen doseren goed en krachtig. Dit heeft zich al meerdere malen bewezen wanneer wij een noodstop moesten maken met snelheden tussen de 20 en 30km/uur. We hebben in de afgelopen 7500 kilometer veel geklommen, en dus ook afgedaald maar de HOPE remblokjes zijn nog steeds niet versleten. Op internet komen we verschillende klachten tegen zoals schurende en piepende geluiden, gebogen schijven, vast zittende cilinders, snel slijtende blokken, moeilijk afstelbare remklauwen en grotere kans op spaarbreuk, maar enkel de piepende geluiden is iets wat wij tot nu toe ook hebben ervaren. Naar onze mening is dit niet storend genoeg om niet voor deze schijfremmen te kiezen.

Idworx All Rohler Travel Spec 2015 Specificaties:

  • Frame:
    idworx triple butted 6061 T6 aluminium met excentrische bottom bracket, iSR* en gesmede ‘belt-ready’ uitvaleinden.
  • Naaf en riem:
    Rohloff-naaf met een CDC-Beltdrive (39/17)
  • Versnelling:
    Rohloff Speedhub 500 / 14
  • Wielen:
    28″ idworx DaRim Disc velgen
  • Banden:
    Schwalbe Marathon Almotion 55-622
  • Remmen:
    Hope Tech Evo V2 met 203/3 mm idworx schijven
  • Dynamo:
    Rohloff / SON-idworx 15 / 110 mm SL naafdynamo
  • Verlichting:
    SON-idworx Edelux II koplamp met CNC-lamphouder
  • Handvatten:
    Ergon GP3
  • USB aansluiting tbv opladen mobiele apparaten:
    Idworx The Plug
  • Gewicht:
    circa 16,2 kg

3 reacties op “Idworx All Rohler Travel Spec 2015 product review

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.