fietsdewereldrond-nl-header-image-1

Italië 2016; fietsen door Toscane

Dit hadden we zeker niet willen missen.

Toch maar geen Oostenrijk

Tijdens het plannen van onze zomervakantie bedenken we dat het misschien leuk is om eens door Oostenrijk te gaan fietsen. We stippelen een route uit die begint bij de Bodensee, en vanuit daar is het plan om door te rijden naar Innsbruck om vervolgens in 3 weken een groot deel van Oostenrijk en een klein stukje van noord Italië te verkennen.

Eenmaal aangekomen bij de Bodensee blijkt maar weer dat je nog zo veel kunt plannen, maar lekker fietsweer heb je nooit in de hand. We verwachten geen 3 weken volop zon, 30 graden en geen zuchtje wind want we hebben ten slotte voor Oostenrijk gekozen, maar wat de weersverwachting nu laat zien is bij de honden af. Vanaf morgen ruim een week lang volop regen, harde wind, lage temperaturen, kortom geen omstandigheden om nu eens lekker in de vakantie stemming te komen.

Over op plan B, fietsen door Italië

Na onze eerste dag ruim 140km rond de Bodensee te hebben gefietst komen we laat in de avond aan bij de B&B waar we verblijven, en besluiten we dat we Oostenrijk de volgende dag gaan verlaten en door te reizen naar Italië. Welk gedeelte van Italië daar zijn we nog niet helemaal uit, maar we zijn allang al blij dat het nog ergens in Europa lekker weer is.

Pignone wordt het startpunt

De volgende ochtend zoeken we samen naar reisverhalen, tips en routes van andere fietsers die wellicht al een mooie trip door Italië hebben gemaakt, maar we vinden niet heel veel nuttige informatie. Een aantal jaar geleden zijn we al eens met de auto van Milaan naar Rome gereden, en we herinneren ons dat we heel Toscane zo goed als overgeslagen hebben. Wat een goed moment om dat nu dan alsnog te gaan doen 🙂 We besluiten dat La Spezia een mooi punt is om te starten, dus nu alleen nog op zoek naar een plek waar we onze auto voor langere tijd veilig en voor niet al te veel geld kunnen parkeren.

De route

We vinden een B&B in Pignone wat vlakbij La Spezia ligt, en de eigenaar geeft aan dat we de auto hier voor langere tijd mogen laten staan. Onderweg van de Bodensee naar Pignone kopen we bij een tankstation in Italië een gedetailleerde wegenkaart zodat we onze route voor de komende dagen kunnen bepalen.

We stippelen de route als volgt uit:
Etappe 1 – 93km: Pignone naar Viareggio
Etappe 2 – 76km: Viareggio naar Vada
Etappe 3 – 60km: Vada naar San Gimignano (maar dit wordt Pignano)
Etappe 4 – 48km: Pignano naar Siena
Etappe 5 – 80km: Siena naar Florence (Firenze)
Etappe 6 – 62km: Florence naar Montecatini
Etappe 7 – 78km: Montecatini naar Viareggio
Etappe 8 – 67km: Viareggio naar La Spezia (met de bus terug naar Pignone)

In totaal dus 8 fietsdagen waarin we 564km afleggen en onderweg zullen besluiten hoeveel rustdagen we in gaan plannen. Voor Siena en Florence willen we de tijd nemen en 1 rustdag per stad inplannen zodat we voldoende tijd hebben om de bezienswaardigheden goed te bekijken.

Overnachtingen

Ondanks dat we ons hebben voorgenomen om het kamperen met B&B’s af te wisselen, komt hier in de praktijk weinig van terecht tijdens onze fietstocht door Toscane. We slapen uiteindelijk  maar twee nachten in een B&B, namelijk  de dag van aankomst in Pignone en dag 3 in Pignano wanneer we niet in San Gimignano aankomen.

Tijdens het hoogseizoen betalen we gemiddeld tussen de 25 en 40 Euro voor een camping plek. Voor dit geld krijg je een campingplek zonder elektra, in de meeste gevallen het douchen inbegrepen is, maar wifi altijd apart moet worden aangeschaft.

Pignone: B&B The Green Quiet

Montecatini: Camping Belsito

Viareggio: Camping Paradiso

Italië 2016 fietsen door Toscane: Dag 1 van Pignone naar Viareggio

We beginnen de eerste dag met een afdaling van 6 kilometer, wat zonder fietshelm toch een beetje eng is dus knijpen we nog net even wat voorzichtiger in de remmen dan normaal. Het gewicht van de volle bepakking, de gaten hier en daar in het wegdek, en de blinde bochten is toch even wennen. De omgeving is vanaf de start gelijk erg mooi om doorheen te fietsen. Veel bosrijke wegen, kleine oude dorpjes, en op wat kleine klimmetjes na prima te behappen. We hebben voor de hoofdprijs maar één fles water in de B&B gekocht, en bedacht dat we in één van de dorpjes wel wat flessen water kunnen kopen maar dit valt behoorlijk tegen. De eerste 30 kilometer komen we helemaal geen winkels tegen, en omdat het zondag is zijn bijna alle dorpjes ook zo goed als uitgestorven. Wel komen we onderweg andere Italianen op de racefiets tegen en één van hen fietst een stukje met ons op om in zijn beste Engels te vragen waar we vandaan komen, en wat de plannen zijn. Bij alle plaatsnamen die we noemen, roept de beste man “Bellissimo” maar hij waarschuwt ons wel voor de drukke wegen richting en langs de kust.

Over de drukke wegen bij de kust is niets gelogen. Na een kilometer of 40 te hebben afgelegd fietsen we over een autoweg waar we met snelheden van rond de 80 km/uur worden ingehaald, en zijn we de mooie rustige omgeving van eerder die dag al snel vergeten. De temperatuur is hoog, en de auto’s die naast ons stil staan bij de stoplichten helpen ook niet erg mee aan de verkoeling. De weg is zo goed als vlak, en op wat navigeer werk in de dorpjes die we passeren na, is onze tocht naar Viareggio niet erg spannend te noemen.

Italië 2016; fietsen door Toscane. Dag 1 van Pignone naar Viareggio

Italië 2016 fietsen door Toscane: Dag 2 van Viareggio naar Vada

We vervolgen onze fietstocht door Italië en vertrekken rond half 11 uit Viareggio. Uiteraard waren we voornemens om vroeg te vertrekken zodat we nog een beetje in normale temperaturen kunnen fietsen, echter zoals altijd, komt hier weer helemaal niets van terecht 🙂

De weg naar Pisa is wederom niet erg spannend, maar daar zal in de loop van de dag verandering in komen, net zoals in het weer. Na ongeveer 20km te hebben gefietst begint de bewolking al toe te nemen, en eenmaal aangekomen in Pisa begint het behoorlijk te regenen.

De tocht van vandaag brengt ons langs Pisa, en heeft 15 kilometer voor Vada nog een vermakelijke klim voor ons in petto. Omdat we een aantal jaren geleden al een keer in Pisa zijn geweest lijkt het ons leuk om nogmaals een kijkje te nemen (we fietsen er toch langs) en nu wederom een foto van onszelf met de toren te maken. Wat we even vergeten is dat het hoogseizoen is, en eenmaal aangekomen in Pisa is het zo druk dat we na 5 minuten besluiten om de foto te laten voor wat het is, en onze route naar Vada te vervolgen.

Onder een vieze naar uitlaatgassen stinkend viaduct in Pisa besluiten we even te blijven schuilen totdat de ergste regen voorbij is, en na een half uur zitten we weer op de fiets. De felle zon en hoge temperatuur van eerder die dag zijn met de noorderzon verdwenen, en na even wat te hebben omgefietst in Pisa komen we de stad veilig uit en vervolgen we onze reis.

Op 30km voor Vada beginnen we te merken dat de vlakke wegen plaats beginnen te maken voor wat kleine heuvels, en dat het aantal auto’s dat ons voorbij raast met het kwartier afneemt. We fietsen lekker door, maar zien de grote piek in het stijgingspercentage op het navigatie apparaat ook steeds dichterbij komen. Op 10 km voor Vada komen we aan bij een klim waarvan we enkel het begin kunnen zien. We beginnen aan de klim over de Via Acquabona Rosignano, maar het is bijna niet te doen. De weg is zo ontzettend steil, en de bepakking is zo zwaar dat we na 500 meter al voor de eerste keer moeten stoppen om op adem te komen. We besluiten om het eerste stuk verder te lopen, en gedurende de rest van de klim stappen we op en af van onze fiets om ook maar iets vooruit te komen. Eindelijk, na ongeveer een uur zwoegen komen we aan bij de top van een klim die maar circa 3 km lang is, maar behoorlijk pittig is vanwege de korte steile stukken waar Toscane om bekent staat.

Uiteraard volgt na deze beklimming een mooie afdaling, en we fietsen het laatste stuk richting de camping lekker ontspannen met de wind in onze rug. Deze wind begint wel steeds meer toe te nemen, en eenmaal aangekomen bij de camping vragen we dan ook bij de receptie of er slecht weer wordt verwacht. De vrouw achter de balie kijkt naar de hemel, en zegt met een heel bedenkelijke blik dat ze van geen slecht weer heeft gehoord. Die avond en nacht neemt de wind steeds meer toe, en bereikt uiteindelijk windkracht 8 waardoor we bijna geen oog dicht doen en druk zijn met het continue vast blijven zetten van de haringen, en het tegenhouden van al het zand dat onze tent in wordt geblazen door de storm.

italie-2016-fietsen-door-toscane-dag-2-van-viareggio-naar-vada

Italië 2016 fietsen door Toscane: Dag 3 van Vada naar San Gimignano

We worden rond 8 uur compleet gezandstraald wakker en overal horen we mensen die druk bezig zijn om de schade te herstellen die de storm heeft veroorzaakt. De wind is volledig gaan liggen, en de lucht is strak blauw dus als je niet beter zou weten is het net of er niks is gebeurd. Gelukkig maken de Ortlieb tassen hun belofte waar want onze kleding en andere zaken zijn allemaal zo goed als zandvrij. Alleen de fietsen hebben dringend een poetsbeurt nodig, maar alles bij elkaar valt het reuze mee. Gelukkig hebben we riem-aandrijving op onze fiets zodat we na deze storm gewoon kunnen opstappen en verder fietsen, een fietsketting had na zo’n zandstorm niet meer gefunctioneerd.

Na het ontbijt vertrekken we richting San Gimignano, weg van de drukke wegen langs de Italiaanse kust en op naar de mooie Toscaanse binnenlanden. De temperatuur tikt al vroeg in de ochtend bijna 30 graden aan, dus het belooft weer een prachtige dag te worden. We fietsen over autowegen waar we maar weinig verkeer tegenkomen, maar het relatief vlakke terrein wat we van de afgelopen dagen gewend zijn laten we ook achter ons. Het gaat al snel heuveltje op, heuveltje af maar omdat het steeds korte stukjes zijn is het goed te fietsen.

We zien op de navigatie al dat we vandaag zo’n 1600 hoogtemeters hebben te gaan, en alle kleine heuvels die we tot nu toe op en af fietsen worden daarbij niet meegerekend. Na een uur of 3 te hebben gefietst komen we aan bij de klim richting Volterra. Een klim van bijna 10km, wat met de temperatuur van bijna 40 graden een pittige kluif gaat worden. Anderhalf uur later en helemaal kapot komen we boven op de berg aan en beginnen we voor het eerst te twijfelen of we vandaag wel tot San Gimignano gaan komen. We besluiten even een hapje te gaan eten, en fietsen rond een uur of 4 ’s middags door met nog zo’n 30km te gaan.

Ondanks dat we hebben ingeschat de laatste 30 kilometer van vandaag met een gemiddelde van 10 km/uur te kunnen fietsen komt hier in de praktijk weinig van terecht. Na een korte afdaling vanuit Volterra gaat het continu heuvel op, heuvel af wat ons nu toch echt op begint te breken. We besluiten rond 6 uur dat het goed is geweest en stappen af bij een B&B in Pignano waar we de nacht doorbrengen, en in ons appartement lekker de kans krijgen om uitgebreid te douchen, onze kleren te wassen, eten te koken en heerlijk te slapen na onze korte nacht in Vada.

italie-2016-fietsen-door-toscane-dag-3-van-vada-naar-san-gimignano

Italië 2016 fietsen door Toscane: Dag 4 van Pignano naar Siena

We worden vroeg wakker van de harde wind, en als we naar buiten kijken zien we ook nog eens dat het regent. Zijn wij blij dat we niet op de camping in San Gimignano hebben overnacht! We vragen de eigenaresse van het B&B hoe laat we uit moeten checken, en voordat ze antwoord geeft kijkt ze eerst eens rustig naar buiten om daarna te zeggen dat we geen haast hoeven te maken. Heerlijk die Italiaanse mentaliteit…

Rond 11 uur vertrekken we richting Siena. Het waait nog best pittig, maar het is gelukkig droog en de wind komt als alles goed gaat een beetje schuin van achter. We beginnen de eerste 10km met een heerlijke afdaling, en omdat het nog steeds bewolkt is fietsen we deze vakantie voor het eerst met lange mouwen. De totale afstand die we vandaag af zullen leggen is zo’n 50km, en ondanks dat we de dag hiervoor behoorlijk stuk zaten, fietsen we vandaag vrij ontspannen zonder al te veel spierpijn.

We fietsen langs San Gimignano en zien het stadje op de heuvel liggen. Ondanks dat het er erg mooi uit ziet besluiten we om door te fietsen, en na 2,5 uur ergens te stoppen om te gaan lunchen voordat we aan de laatste kilometers richting Siena beginnen. De omgeving is wederom erg mooi, maar het laatste stuk gaat wel constant omhoog dus ook vandaag ontkomen we niet aan het nodige klim werk.

De weg naar Siena is goed te beklimmen, en we fietsen rustig richting het centrum van de stad. Eenmaal daar aangekomen heeft de navigatie wat moeite om ons de juiste richting op te sturen naar de stadscamping die we hebben uitgezocht, maar uiteindelijk hoeven we alleen maar de campingbordjes te volgen om daar aan te komen. De laatste kilometer richting de camping gaat wederom omhoog, dwars door een woonwijk en is op sommige punten zo ontzettend steil dat we er ook nu weer niet aan ontkomen om onze fiets duwend omhoog te brengen.

We blijven in ieder geval nog een dagje in Siena om de stad te verkennen, dus maken van dag 5 een rustdag.

italie-2016-fietsen-door-toscane-dag-4-van-pignano-naar-siena

Italië 2016 fietsen door Toscane: Dag 6 van Siena naar Florence

Na een dagje de toerist uit te hebben uitgehangen in Siena besluiten we dat het tijd is onze fietsreis door Italië te vervolgen. We vertrekken richting Florence met als insteek ondanks het vele klimwerk tijdens deze route ook daadwerkelijk in Florence te arriveren, maar we zijn er niet zo zeker van of we dit ook echt gaan redden.

In de eerste 2 kilometer krijgen we gelijk een paar erg steile stukken voor onze kiezen, en we zien op de navigatie dat er op de Strada Regionale Chiantigiana wederom een lange klim op ons ligt te wachten. Gelukkig is het stijgingspercentage van deze berg niet zo extreem als die naar Volterra, en is het daarom ondanks de warmte goed te doen. We stoppen geregeld om even een blikje te drinken of een banaan te eten, en na een uur klimmen komen we aan bij het uitkijkpunt van de berg waar het uitzicht echt adembenemend is.

Na 10km te hebben geklommen kijken we uiteraard erg uit naar de afdaling die ons te wachten staat, maar deze valt eerlijk gezegd een beetje tegen. Waar we tijdens het klimmen alleen maar omhoog hebben gefietst, bestaat de route naar beneden uit korte afdalingen en korte maar steile klimmetjes.

De temperatuur loopt ondertussen op naar de 40 graden, en we hebben nog behoorlijk wat klim werk te verzetten. Wat we in de volgende 2 uur voor onze kiezen krijgen zijn wederom de veel kortere klimmetjes, maar wel zo veel steiler als die van eerder op de dag. Wederom, zijn een aantal van de stukken simpelweg te pittig om te fietsen, en gaan we voor de zoveelste keer deze week lopend omhoog. Ondanks het langzame tempo dat we nu al ruim een uur aanhouden, verloopt de dag voortvarend en fietsen we uiteindelijk keurig tot Florence.

Eenmaal aangekomen in Florence blijkt de camping die we hebben opgezocht niet meer te bestaan, of voor ons niet te vinden, en vragen we na een stukje door de stad te hebben gefietst aan een Italiaan of hij nog een camping in de buurt weet. Hij raadt ons aan om naar camping Michelangelo te fietsen, waar een kleine klim aan vooraf gaat maar het uitzicht schijnt echt de moeite waard te zijn. De klim is vergeleken met eerdere klimmetjes vandaag relatief kort, maar na een dag zoals deze is elke 100 meter extra omhoog fietsen flink werken.

We besluiten wederom een rustdag in te plannen, en gebruiken dag 7 van onze fietsreis door Toscane om Florence te bezichtigen.

italie-2016-fietsen-door-toscane-dag-6-van-siena-naar-florence

Italië 2016 fietsen door Toscane: Dag 8 van Florence naar Montecatini

Vandaag beginnen we aan onze weg terug naar het startpunt, en we ontvluchten de drukte van Florence. Omdat de afstand naar Viareggio vanuit Florence ruim 100km is, besluiten we dit in 2 dagen af te leggen en vinden een camping in Montecatini. De verwachting is dat de temperatuur vandaag boven de 40 graden uit gaat komen, dus we kopen nog snel wat extra water voordat we vertrekken.

Onderweg naar Montecatini fietsen we door Quarrata waar het net is alsof we door een openlucht tuincentrum fietsen. Erg leuk om alle bomen en planten gekweekt te zien worden, en ook is in Quarrata de begraafplaats met heel veel fotolijstjes een aparte gewaarwording. De navigatie geeft aan dat we de laatste 2 kilometer naar de camping moeten klimmen, en wanneer we de bordjes camping tegenkomen en de navigatie ons de andere richting op stuurt besluiten we in al onze wijsheid de bordjes te volgen. Het resultaat is dat we een behoorlijk stuk afdalen, en vervolgens opnieuw een klim van zo’n 5km moeten afleggen voordat we bij de camping aankomen. Eenmaal bij de camping aangekomen ziet het er erg druk uit, en we twijfelen dan ook of we nog wel terecht kunnen met onze tent. Bij de receptie werkt een Nederlandse mevrouw, en als we vragen of er nog een plekje beschikbaar is antwoord ze door te zeggen dat ze reizigers op de fiets nooit weg sturen 🙂

italie-2016-fietsen-door-toscane-dag-8-van-florence-naar-montecatini

Italië 2016 fietsen door Toscane: Dag 9 van Montecatini naar Viareggio

De camping is erg goed bevallen, en het feit dat het een ANWB camping betreft is duidelijk te merken aan het grote aantal Nederlanders dat hier verblijft. Gister bij aankomst waren we hier niet zo enthousiast over, maar iedereen kijkt z’n ogen uit als ze onze fietsen en tent zien staan en onze buurman blijkt behoorlijk wat van onze fietsen te weten. In de ochtend staan we vroeg op om brood te kopen, onze spullen in te pakken, en de buurman biedt ons een kopje koffie aan. We slaan het beleeft af, maar vragen wel of we de hamer nog een keer mogen lenen waarmee we gister in al ons enthousiasme de haringen veel te diep mee de grond in hebben geslagen.

De dag begint met een afdaling van het stuk dat we gister omhoog zijn gefietst. Heerlijk om op deze manier even warm te draaien, maar al snel zijn we 5km naar beneden geraasd en fietsen we weer over een autoweg zoals die van de eerste 2 dagen met veel verkeer en weinig hoogteverschillen. We passeren het stadje Lucca wat er erg gezellig uit ziet, maar besluiten door te fietsen omdat we na Siena en Florence voor ons doen genoeg historische gebouwen hebben gezien.

In Viareggio besluiten we om op camping Paradiso in te checken omdat deze een zwembad heeft en we nog een paar dagen van het mooie weer willen genieten. Normaal houden we het nog geen halve dag uit tijdens een vakantie met niks doen, maar nu genieten we op dag 10 en 11 met volle teugen van het zwembad, van de stad en het even niet moeten fietsen.

italie-2016-fietsen-door-toscane-dag-9-van-montecatini-naar-viareggio

Italië 2016 fietsen door Toscane: Dag 12 van Viareggio naar La Spezia

Na 2 dagen heerlijk te hebben ontspannen is het tijd voor de laatste etappe van onze fietsvakantie door Toscane. De laatste nacht is het gaan regenen waardoor we onze spullen droog hebben proberen te houden door het onder een afdakje van een camper te zetten, en we blijven noodgedwongen tot 10 uur in onze tent wachten totdat het eindelijk stopt met regenen. De afgelopen zijn we er ook vaak uit geweest om naar het toilet te gaan, dus al met al geen beste nachtrust.

Helaas stuurt de navigatie ons deze dag voor een groot deel langs exact dezelfde wegen als we op de heenweg hebben afgelegd. Omdat we op dag 1 vanuit Pignone zijn gestart en nu naar La Spezia fietsen hebben we in de laatste 20km toch een andere route en krijgen we nog één behoorlijke klim te verduren als afsluiting van deze vakantie. De klim begint in Arcola, en gaat door smalle straatjes via een slingerweg omhoog. Onderweg hebben we een prachtig uitzicht, en kijken de Italianen ons vol bewondering aan. Er stopt zelfs nog een Italiaanse man die zich helemaal niets aantrekt van het feit dat we elkaar voor geen meter kunnen verstaan want hij blijft maar over zijn- en onze fietsen praten en ondertussen zijn duim continu omhoog steken wat gepaard gaat met een grote glimlach.

Omdat we op de eerste dag een bus hebben zien stoppen voor het B&B in Pignone, hebben we bedacht dat één van ons vanuit La Spezia met de bus naar Pignone terug gaat om daar de auto op te halen, en één van ons in La Spezia met de fietsen blijft wachten om vervolgens samen terug omhoog te rijden naar het B&B. In La Spezia blijkt het helemaal niet gemakkelijk te zijn om de bus te vinden, en bij een toeristen informatie punt worden we naar een plein gestuurd waar vanuit de bus zou moeten vertrekken. Eenmaal daar aangekomen staat de bus naar Pignone op het punt te vertrekken, en als we het adres van het B&B aan de chauffeur laten zien knikt hij ja, en maant één van ons snel in te stappen. Helaas blijkt de bus 5km voor het B&B in Pignone te stoppen, en is dit gebied zo uitgestorven dat een taxi bellen zelfs niet tot de mogelijkheden behoort. Vlakbij de bushalte bevindt zich een apotheek waar we nog om hulp kunnen vragen. De baliemedewerkster spreekt zelfs een beetje Engels zodat we het probleem kunnen uitleggen. Ze belt met de B&B in Pignone met het verzoek voor een lift….  tot overmaat van ramp blijkt de B&B ook nog eens volgeboekt te zijn die nacht. Gelukkig wil de eigenaar wel de moeite nemen om een lift te verzorgen en komt een uur later aan bij de apotheek.

Het hele avontuur met de bus duurt uiteindelijk ruim 3 uur en we besluiten daarom niet op zoek te gaan naar een nieuw hotel, maar om die avond gelijk terug naar Nederland te rijden en ergens langs de snelweg een hotel te pakken om wat uit te rusten. De 2 dagen die we heerlijk hebben uitgerust in Viareggio zijn we op deze manier helaas snel vergeten 🙁

italie-2016-fietsen-door-toscane-dag-12-van-viareggio-naar-la-spezia

Conclusie

We hebben een super leuke fietsvakantie door Italië gehad, en ondanks dat we tijdens het hoogseizoen in Toscane zijn geweest, viel het ons nog best mee wat betreft de drukte. We konden uiteindelijk altijd bij de eerste beste camping overnachten, en op het moment dat we de kust verruilden voor het binnenland hebben we ook weinig last gehad van het verkeer. De Italianen staan er om bekent dat ze nogal stevig doorrijden, maar onderweg is ons opgevallen dat ze met fietsers goed rekening houden. Het is wel aan te raden een fietshelm te dragen, al is het maar omdat je zelf ook een stuurfoutje kunt maken.

Kortom, kun je 2 tot 3 weken vrij nemen, ben je niet vies van een beetje klimmen, en kun je goed tegen de warmte dan is fietsen door Toscane in Italië echt een aanrader. Wel zouden we achteraf gezien onze fietsreis door Toscane iets anders hebben ingericht, zodat het aantal kilometers per dag in combinatie met het klimmen in verhouding blijft. De beste tijd om Toscane te verkennen op de fiets is wat ons betreft in het voorjaar omdat dan alles net in bloei staat en de temperatuur iets aangenamer is.

Onze ideale indeling voor een fietsreis door Toscane

Dag 1: La Spezia naar Viareggio
Dag 2: Viareggio naar Vada met een tussenstop in Pisa
Dag 3: Dagje aan het strand ontspannen in Vada
Dag 4: Vada naar Volterra
Dag 5: Volterra naar San Gimignano
Dag 6: San Gimignano naar Siena
Dag 7: Dagje cultuur snuiven in Siena
Dag 8: Siena naar Florence
Dag 9: Dagje cultuur snuiven in Florence
Dag 10: Florence naar Montecatini
Dag 11: Montecatini naar Lucca
Dag 12: Lucca naar Viareggio
Dag 13: Dagje ontspannen in Viareggio
Dag 14: Viareggio naar La Spezia