Fietsen over de Bodensee Radweg

Oostenrijk; Fietsen over de Bodensee Radweg

Fietsen over de Bodensee Radweg

De Bodensee, oftwel Bodenmeer in het Nederlands, is een meer dat ingesloten ligt tussen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De Bodensee is een van de grootste binnenmeren van Europa. Het meer wordt via het oosten gevoed door de Rijn en de Alpenrijn. Eigenlijk bestaat dit grote meer uit twee kleinere meren (de Obensee en de Untersee) die door een deel van 4 kilometer van de Rijn met elkaar worden verbonden.

Bodensee (untersee, Obensee)

In de winter raakt de Bodensee bevroren en is het mogelijk om hier bepaalde wintersporten te beoefenen, zoals ijszeilen, langlaufen en schaatsen. Tevens kun je je in de besneeuwde bergen prima vermaken. En mocht de Bodensee nog niet bevroren zijn, dan kan je altijd nog naar een van de 6 natuur- en kunstijsbanen.

In de zomer kun je je hier ook volop vermaken. Rond de Bodensee bevinden zich diverse strandbaden, openlucht én overdekte zwembaden.  Ook zijn er diverse mogelijkheden om op het meer te vissen, mits je een viskaart bij de VVV hebt aangeschaft. Verder kan je je nog prima vermaken door een bootje te huren, te leren zeilen of surfen, of door te raften of kanoën.

Maar dat is natuurlijk niet waar we voor kwamen! Wij rezen af naar de Bodensee voor de fietsroute langs de Oostelijke helft van het meer.

De Bodensee Radweg

De officiële fietsroute langs de Bodensee, de Bodensee Radweg genoemd, is zo’n 260 kilometer lang. Het betreft een LF (lange afstand) route welke Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland passeert. Voornamelijk loopt de Bodensee Radweg vlak langs de oevers en de route leidt je door tal van gezellige stadjes en dorpjes. Op een paar stukken langs de oevers na, is bijna de gehele Bodensee Radweg verhard. De route staat er om bekend dat ze vlak is, maar voor de Nederlanders die niks gewend zijn ervaar je zo hier en daar toch wel een aantal korte steile klimmetjes.

Bewegwijzering Bodensee Radweg

De Bodensee Radweg is goed bewegwijzerd. Mocht je toch nog even de weg kwijt zijn, volg dan de oevers en binnen no-time fiets je weer op de Bodensee Radweg.  Voor wielrenners is de route minder geschikt vanwege de smalle paden, de onverharde gedeeltes en de drukte op de paden door de vele fietsers, skeeleraars, wandelaars en andere dagjesmensen. Voor de toerfietsers, gezinnen of mensen met een elektrische fiets is deze route prima geschikt, je hoeft echt niet in top-conditie te zijn!

bewegwijzering bodensee radweg Bodensee-Radweg

Het plan

Aangezien wij het plan hadden om in drie weken tijd heel Oostenrijk op de fiets te ontdekken, hadden we besloten om slechts één dag om de Bodensee te fietsen. Vanuit Lauterach zouden we de route oppakken en dan via Zwitserland naar Konstanz in Duitsland. Bij Konstanz kun je de veerboot naar Meersburg nemen, en zo halverwege het meer dus oversteken. Dan zouden we rond etenstijd bij het gezellige Bregenz aankomen, waar we iets zouden kunnen eten en daarna hoefden we dan alleen nog een half uurtje door naar onze B&B in Lauterach. We maakte een globale berekening en kwamen uit op zo’n 120 kilometer voor deze route.

bodensee-radweg verkorte versie

De uitvoering

Het is zondag 10 juli 2016. Na een goede nacht en een heerlijk ontbijt pakken we onze fietstas in voor een oostelijk rondje om de Bodensee. De eigenaresse van de B&B adviseert ons om onze zwemkleding  en een strandlaken mee te nemen. Aangezien de hele route vlak langs het meer gaat, kan je overal wel even stoppen om een duik nemen, of even bijkomen op een handdoekje in de zon. Goed idee! Beter weer voor een duik of powernap tussen het fietsen door kunnen we vandaag niet hebben! We stappen om tien uur geheel fris en fruitig en vol positieve energie op de fiets. We hebben er echt zin in! Onze eerste fietsdag in Oostenrijk! De kilometerteller geeft nu al een temperatuur van 32 graden Celsius aan! Met 3,5 liter water, 4 blikjes frisdrank en een paar mueslirepen denken we wel een heel eind te komen.

bodensee radweg fietsdewereldrond (1)

Aangezien we vandaag een rondje fietsen, en dus uiteindelijk weer bij onze B&B terugkomen, kunnen we al onze spullen in de B&B laten staan. Vandaag even lekker een rondje infietsen en wennen aan de hoge temperaturen.

We fietsen van Lauterach via Hard richting de Bodensee om daar vervolgens op de Bodensee Radweg uit te komen. De zon brand al aardig op onze rug. Voor vertrek hadden we ons al goed met zonnebrandcrème ingesmeerd. Ralph heeft een pet mee om zijn hoofd tegen de ergste hitte te beschermen. Had ik dat ook maar gedaan! De fietshelmen zijn we – heel dom – helaas thuis vergeten.

Al vrij snel, na zo’n 18 kilometer, fietsen we Zwitserland binnen. We komen geen borden met ‘welkom in Zwitserland’ tegen, maar je ziet aan het logo van de Bodensee Radweg dat we de grens zijn gepasseerd. In Duitsland en Oostenrijk wordt het achterwiel in het logo van de Bodensee Radweg in het blauw afgebeeld, en in Zwitserland wordt het logo met een groen achterwiel afgebeeld.

Ik ben echt een dromertje. Ik zit continue om me heen te kijken en ik zie alles behalve de bewegwijzering. Na een paar keer verkeerd te hebben gefietst omdat ik de bordjes steeds voorbij fiets, besluit Ralph om voorop te gaan fietsen. Zo kan ik lekker dom om me heen kijken en achter hem aan fietsen.

Boven het meer hangt een zeppelin in de lucht. Waar je ook fietst, continue zie je dat ding daar zweven. De zeppelin is vernoemd naar de grote pionier van het luchtschip, namelijk graaf Ferdinand von Zeppelin. In 1899 begon de constructie van de eerste zeppelin in een drijvende montagehal op de Bodensee ter hoogte van Friedrichshaven. Deze locatie was gekozen om  het opstijgen van de zeppelin te vereenvoudigen. Omdat het een drijvende hal was, kon de hal in elke gewenste richting worden gedraaid. Nu gaat er nog bijna dagelijks een vlucht met een zeppelin van Friedrichshaven naar Berlijn. Tevens kan je als toerist ook een ritje met de zeppelin boeken. Voor de kortste vlucht van 30 minuten moet je zo’n € 220,- per persoon betalen.

BodenseemitZeppelin

Al vrij snel bij de grens met Zwisterland stoppen we bij een bankje. We genieten van de rust en het uitzicht, we eten en drinken iets en Ralph past de positie van zijn stuur nog even aan. Hij heeft toch nog wat last van zijn lever na een operatie van een paar dagen terug. Door iets rechter op zijn fiets te kunnen zitten denkt hij minder last te hebben.

bodensee radweg fietsdewereldrond (2)

Na een geintje met het waterpistool fietsen we weer verder. Volgens onze berekening zouden we in totaal zo’n 40 kilometer door Zwitserland moeten fietsen om bij Konstanz in Duitsland uit te komen. Aan onze rechterhand zien we de Bodensee terwijl we aan de andere kant allemaal prachtige bergen zien. Op de weg begint het steeds drukker te worden met andere fietsers en skeeleraars. In Zwitserland bestaat het fietspad uit drie delen; 1 deel voor skeeleraars en 2 delen voor fietsers waarvan 1 deel voor de tegemoetkomende fietsers is.

Er staat nauwelijks wind. De enige wind is de rijwind maar zelfs die is warm. Om een uur of een is onze watervoorraad bijna op en hebben we nog slechts twee blikjes fris over. Het is inmiddels al zo’n 38 graden Celsius. Het water in de bidons lijkt wel thee. We hadden bedacht om in Konstanz te gaan lunchen, maar dat is volgens de borden nog zo’n 40 kilometer. Ons zelfgemaakte routekaartje klopt echt van geen kant meer. Met ons gemiddelde van zo’n 18km/uur schiet het echt niet op. Regelmatig stoppen we in de schaduw om het zweet uit ons gezicht te vegen en een slokje water te nemen.

Bij een bistro net voor het centrum van Arbon in Zwisterland besluiten we iets te eten en drinken. De prijzen op de menukaart staan in de Zwitserse Frank vermeld. We hebben echt geen idee wat de koers van de Frank ten opzichte van de Euro doet. We bestellen een glas fris en een bordje patat met een stukje vlees en een beetje sla. De bediening is echt uitzonderlijk traag. Een uur nadat onze bestelling is opgenomen krijgen we dan eindelijk ons eten. We vullen onze bidons nog even met lekker koud water. 70 Frank moeten we afrekenen voor deze lunch. Aangezien we alleen maar euro’s op zak hebben willen we betalen met de pinpas. Maar helaas, het pin-apparaat blijft na meerdere betaalpogingen een foutmelding geven. We proberen het met de creditcard, maar helaas, weer krijgen we dezelfde foutmelding. Het apparaat wordt meerdere keren gereset en uiteindelijk, bij poging 20 ofzo, kunnen we betalen. We krijgen het bonnetje mee (daarop staat ook het bedrag in euro’s vermeld; maar liefst € 65 voor een lunch!!!) en kunnen om half vier dan eindelijk onze route vervolgen.

Het laatste stukje route door Zwitserland is langs het spoor gelegen en is vrij saai. Er is bijna geen schaduw van bomen of huizen en we worden bevangen door de hitte. Tegen het zweten in deze hitte valt gewoon niet op te drinken.

In de verte zien we de universiteitsstad Konstanz en de veerboot al liggen, maar de route erheen duurt langer dan verwacht. Voor de volledige route om de Bodensee, kun je de route vanuit Konstanz vervolgen naar Stein am Rhein. Bij Konstanz wijken wij van de route af en volgen we de borden naar de veerboot. We nemen rond vijf uur de veerboot van Konstanz naar Meersburg. De overtocht duurt 11 minuten, en kost € 5 per persoon.

bodensee radweg fietsdewereldrond (3)

Meersburg is een zeer toeristisch dorp met slechts 5.000 inwoners. In het dorp vind je het oudste nog bewoonde kasteel ‘Meersburg’ van Duitsland. Het kasteel is al van ver te zien en dateert uit de 6e en 7e eeuw. Aangezien het kasteel bewoond is, is het dus in privé bezit. Dagelijks wordt de ridderwinkel, het café en het museum voor publiek open gesteld. In het kasteelmuseum bevinden zich meer dan 30 kamers die met fascinerende tentoonstellingsobjecten zijn ingericht. In onder andere de kasteelkeuken, de ridderzaal, de wapenzaal, de kerker en de kapellen kun je zien hoe er in de middeleeuwen werd geleefd.

Verder vind je in Meersburg de oude stadspoort en het oude stadsgedeelte met tal van leuke winkeltjes en vakwerkhuizen. Aangezien het al een uur of half zes is besluiten we om hier even snel een pizza te eten. Voordat we in Bregenz zullen aankomen, zijn waarschijnlijk alle restaurants al gesloten. In tegenstelling tot de dienstverlening in de bistro in Zwitserland, hebben we hier binnen een kwartier het drinken en eten op tafel staan. Om half zeven zitten we weer met een volle buik, met koud water gevulde bidons en een lading positieve energie op de fiets.

Vanaf Meersburg moet het nog zo’n 60 kilometer naar huis zijn. Het is inmiddels wat rustiger op de fietspaden en de temperatuur is flink gedaald, hierdoor kunnen we ons tempo flink verhogen. Dit deel van de route is wel een stuk saaier in vergelijking met eerder op de dag. Een groot deel van het fietspad loopt langs een N weg, en van de Bodensee zien we dan ook geruime tijd weinig. Uiteindelijk wanneer we aankomen in het park bij Iriskirch stoppen we even en genieten we onder het genot van een paar slokken water uit onze bidon van het mooie uitzicht over de Bodensee.

Door de warmte en het zweten vandaag is m’n fietsbroek gaan schuren. M’n billen doen echt ontzettend zeer waardoor ik meer op m’n pedalen sta dan in het zadel zit. De schemer valt in en we zetten onze fietsverlichting aan. Bij Lindau raken we de route kwijt. Omdat we geen idee hebben waar we fietsen, willen we het meer aanhouden maar per ongeluk fietsen we over de dam richting het eiland van Lindau. We belanden op de boulevard van Lindau – totaal uit de richting. Het is wel ontzettend gezellig hier met tal van terrasjes, de vele toeristen, kunstenaars, portrettekenaars, jongleurs en andere artiesten. Maar het enige wat wij nu willen is terug naar het appartement om lekker te douchen en de billen iets rust te gunnen.

In Lindau zetten we de navigatie aan en vervolgen onze weg via de brug naar het vast land van Lindau. In de verte zien we het onweer frequenter worden en dichterbij komen. Dat is wel het laatste waar we nu op zitten te wachten. Na een uurtje vanaf Lindau komen we in Bregenz aan. Het is inmiddels pikdonker en zien helemaal niks meer van dit gezellige stadje. We voeren het adres van onze B&B in de navigatie maar die herkent het adres niet. Zelf hebben we ook geen idee van de exacte locatie van onze B&B, of waar we ons op dit moment bevinden. We besluiten de navigatie in te stellen op het centrum van Lauterach maar we komen ergens midden in een industrieterrein uit. Wat een rotding! We hebben beide echt geen energie meer, en weten even niet meer wat we nu moeten doen. We hebben geen wegenkaart en geen telefoon. Gelukkig komt er net iemand aan die de hond aan het uitlaten is. Ze geeft de richting naar Lauterach aan en zegt dat het nog een kilometer of 3 is, maar het zou ook 5 kilometer kunnen zijn, of meer. We fietsen in de richting die de vrouw ons had gezegd. 2 kilometer, 3 kilometer, 5 kilometer, 8 kilometer en nog geen Lauterach te bekennen. Net op het moment dat we twijfelen of we niet te ver zijn doorgereden en rechtsomkeer moeten gaan, komen we de bordjes Lauterach tegen. De buurtsupermarkt van dit dorp was onze referentie, vanaf hier zouden we de B&B kunnen terugvinden. En wel, na in totaal 144 kilometer te hebben gefietst komen we dan om 11 uur eindelijk in onze B&B aan. Na een heerlijke douche en een welverdiend koud biertje duiken we ons bed in. Wat een tocht!

 

Eén reactie op “Oostenrijk; Fietsen over de Bodensee Radweg

  1. Het was alsof ik ook even de pijn in mijn billen voelde. Na 5 km fietsen voel ik al mn zitbotjes. Hoe zou ik me voelen na 144 km fietsen. Respect voor het samen doorzetten van de tocht en niet kiezen voor een spannende/verrassende
    nachtrust tegen een boom of onder een brug. Op route zonder telefoon??
    Nog heel veel fijne belevenissen tijdens jullie fietstochten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.