Rohloff Naaf

Rohloff-naaf Speedhub 500/14 met een CDC-Beltdrive 39/17 ervaringen

Onze beide Idworx All Rohlers zijn uitgerust met een Rohloff-naaf Speedhub 500/14  en een CDC-Beltdrive 39/17. Nu na 1500km te hebben gefietst is het tijd om onze eerste ervaringen te delen.

Ervaringen na 1500 kilometer te hebben gefietst

Wat gelijk opvalt als we na de aanschaf van de Idworx fietsen onze eerste kilometers maken, is het feit dat je met de Rohloff naaf kunt schakelen terwijl je stil staat, en dat wanneer je de fiets in de 7de versnelling zet dat je dit duidelijk hoort en voelt. Het is een soort malend geluid en je voelt duidelijk een bepaalde weerstand, wat niet vervelend is maar bij ons er wel voor zorgt dat we deze versnelling liever overslaan. In principe fiets je op vlakke stukken in Nederland eigenlijk niet in een lagere versnelling dan de 8e, dus wat ons betreft is dit geen probleem.

De CDC-Beltdrive, of wat wij de riem noemen moeten we na 500km bij de fiets van Ralph even opnieuw spannen omdat de speling iets aan de ruime kant is, dit om te voorkomen dat de riem en tandwielen sneller slijten dan de bedoeling is. De riem van Nikki heeft juist iets meer speling nodig omdat deze zwaar schakelt en soms door trapt tijdens het fietsen. We komen de afgelopen tijd steeds meer mensen tegen die met een riem fietsen en allemaal zijn ze even enthousiast. Een enkeling heeft al meer dan 20.000km gefietst, en de riem ziet er nog steeds prima uit.

Na circa 500km te hebben gefietst merkt Ralph wat olie op onder zijn fiets. Dit blijkt te lekken uit de Rohloff naaf. Volgens verschillende bronnen op internet kan dit voorkomen bij warm weer, en inderdaad de volgende dag blijkt het lekken te zijn gestopt. Ook in de volgende 1000km hebben we geen olie meer opgemerkt. Een groot voordeel van de Rohloff naaf is dat deze zelfs zonder olie nog zo’n 5000km zou moeten kunnen functioneren, dus geen paniek!

Ervaringen na 7500 kilometer te hebben gefietst

Rohloff-naaf:

De naaf van Ralph is i.v.m. het lekken van olie in het najaar (omdat Rohloff in het hoogseizoen geen onderhoud uitvoert) onder garantie opgestuurd en werd binnen 3 weken gerepareerd en wel terug gestuurd. Het valt Nikki op dat wanneer zij van de 7de naar de 8ste versnelling schakelt, dat de fiets dan soms enorm zwaar trapt. Dit heeft te maken met het mechaniek van de Rohloff-naaf; eigenlijk is dit mechanisme een 7 versnellings-naaf met 7 ‘reductie’-versnellingen dat in totaal dus 14 versnellingen biedt. In de 7de versnelling draait de naaf in de hoogste versnelling met de laagste overzet verhouding. Maar in de 8ste versnelling draait de naaf in de laagste versnelling met de hoogste overzet verhouding. De overbrenging tussen deze 2 versnellingen gaat hierdoor minder soepel dan bij de andere versnellingen, dus als je geen kracht terug neemt tijdens het schakelen tussen deze 2 versnellingen kan de Rohloff-naaf in de 14de versnelling schieten wat Nikki dus soms ervaart tijdens het klimmen.

Tandriem:

Wat een uitkomst! Heerlijk om hier geen omkijken naar te hebben in tegenstelling tot een traditionele ketting. Na 7500km zien we nog weinig slijtage, enkel maakt de riem soms een ‘krakend’ geluid. Dit is eenvoudig op te lossen door een klein beetje vaseline op het tandwiel aan te brengen. We hebben al een aantal lekke achterbanden gehad, waarbij we het achterwiel uit de fiets hebben gehaald, en de riem daarmee ook los komt. De riem valt gelukkig weer erg eenvoudig op zijn plek bij het terug plaatsen van het wiel. De riem hoeft niet opnieuw gespannen te worden.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.