Schwalbe Marathon Almotion

Schwalbe Marathon Almotion buitenbanden

Op onze Idworx All Rohler Travel Spec zitten Schwalbe Marathon Almotion 55-622 banden gemonteerd.

De Marathon Almotion is de nieuwste tourband van Schwalbe. De speciale “Dynamic Casing” karkasconstructie, die uit de motorwereld afkomstig is, zorgt voor een flexibel loopvlak met een lage rolweerstand.En de rondom lopende weefsellaag in combinatie met een dunne GreenGuard rubberlaag onder het loopvlak, geeft de Almotion een goede lekbescherming zonder dat dit ten koste gaat van het gewicht.

Specificaties Schwalbe Marathon Almotion 55-622
Maat: 55-622 (28 x 2,15)
Type: vouwband
Kleur: Black-reflex
Samenstelling: OneStar
Execution: MicroSkin, TL-Eady
Gewicht: 910 gram
Druk: 2.00 – 4.00 Bar (30 – 55 psi)
Draagvermogen: Maximaal 130 kg

Alvorens je voor een bepaald type band kiest, is het goed om te bedenken waar je de fiets gaat gebruiken. Rijd je veel op verharde wegen, of juist op onverharde wegen?

De Schwalbe Marathon Almotion banden zijn perfect op verharde wegen. De banden rollen heerlijk, weinig wrijving en voldoende grip. Wanneer je met deze banden over onverhard terrein fietst ervaar je dat je weinig grip hebt. Wanneer je meer over onverharde wegen fietst, kun je ervoor kiezen om een band met meer profiel aan te schaffen. Het nadeel hiervan is dat je op verharde wegen veel meer wrijving hebt, dus zwaarder fietst.

Het blijft dus een afweging. Wij fietsen over het algemeen meer over verharde wegen. De fietsen zullen gedurende het jaar voornamelijk in Nederland worden gebruikt, en tijdens de fietsvakanties in het buitenland fietsen we meer over verharde- dan onverharde wegen.

Je kunt een beetje spelen met de bandenspanning om zodoende het meeste comfort te creëren. Aangeraden wordt (afhankelijk van lichaamsgewicht en aantal kilo bagage voor/achter) om voor 2,6 bar en achter 2.8 bar te gebruiken. 3 bar is toch wel echt het maximum om het rijcomfort te behouden. Een lagere druk betekent meer comfort, echter maken de banden wel meer geluid bij een lage druk – ook al blijven de banden vrij stil. Omdat wij toch erg veel om comfort geven, rijden we beide met een bandenspanning van rond de 2 bar. Tijdens onze vakantie in Italië bleek dit een prima bandenspanning, echter moet je wel wat vaker je banden oppompen omdat ze onder de 1,8 bar toch wel aan de slappe kant raken. Als binnenband voor de Schwalbe Marathon Almotion kan je de Schwalbe SV19A gebruiken. Tijdens onze fietsvakantie door Toscane hebben we na 600km bij een temperatuur van zo’n 40 graden celsius een heel klein beetje moeten bijpompen.

Het is vrij lastig om de Schwalbe Marathon Almotion om de Darim velg van de Idworx All Rohler Travel Spec 2015 te krijgen. Met de Easy Fit van Schwalbe en 3 bandenlichters zou het moeten lukken.

Een Schwalbe Marathon Almotion band zou minstens 10.000 kilometer meekunnen. De voorband zou nog wel meer dan 10.000 kilometer kunnen schrijven. Geadvisserd wordt om de banden na zo’n 5.000 kilometer te verwisselen (voorband naar achter verplaatsen, en de achterband naar voren). Wij hebben inmiddels zo’n 3.000 kilometer met de Schwalbe Marathon Almotion banden gefietst maar nu al begint de reflecterende laag op de banden los te laten. Dit is een bekend fenomeen, en is inmiddels ook kenbaar gemaakt aan Schwalbe. Het heeft hun aandacht. De oplossing voor nu is om een beetje seconde lijm te gebruiken.

Op de website van Sintchristophorus vonden wij onderstaande afbeeldingen die een goed beeld geven van de te verwachten slijtage.

schwalbe marathon almotion na 4500km    schwalbe marathon almotion na 15000km

Wij hebben meerdere malen door glasscherven gereden. Vaak gebeurde dit als we met een hoge snelheid berg-af reden. Je ziet het glas pas op het laatste moment op de weg liggen, uitwijken is met al die bagage op de fiets vaak geen optie. Hoe dan ook, we hebben tot op heden geen lekke band gehad! ..Afkloppen… Met de bandjes op de racefiets had het absoluut anders afgelopen.

Tot zo ver onze ervaringen tot nu toe. Uiteraard zullen we dit blog blijven updaten naarmate we meer kilometers hebben afgelegd. Voor de echte bandenliefhebbers hebben we op internet nog meer achtergrond informatie over de Schwalbe Marahon Almotion banden opgezocht en hieronder voor de geïnteresseerde lezer samengevat 🙂

Het OneStar rubbermengsel, dat ook gebruikt wordt in de nieuwe Schwalbe One raceband, geeft de band snel lopend vlak door het midden en extra grip op de schouders. In combinatie met het nieuwe profiel, dat is afgeleid van de Schwalbe Big Ben, zorgt dit voor een soepel lopende band met goede grip in de bochten. Kortom de Marathon Almotion is een echte allround tourband met goede grip, lage rolweerstand en slimme lichtgewicht lekbescherming.

Vandaag de dag is Schwalbe overtuigd: tubeless is de bandentechnologie van de toekomst! Voor alle rijders met sportieve ambities biedt tubeless duidelijke voordelen wat betreft snelheid, comfort, grip en antilek-eigenschappen. Dat geldt niet alleen voor offroad, maar ook voor de voor de racefiets als de toerfiets.

Tubeless kan men met minder bandenspanning rijden – zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties! Dit zorgt voor merkbare voordelen wat betreft comfort, maar ook voor duidelijk meer controle in kritische situaties en op slechte wegen.Tubeless-systemen zorgen voor een grote lekbestendigheid. Plotseling verlies van lucht door een lekke binnenband of ventielbreuk is uitgesloten. Tegelijkertijd dicht een antilek-vloeistof tijdens een rit een lek binnen tien seconden.

Schwalbe heeft een gepatenteerde constructie ontwikkeld dat het mogelijk maakt om tubeless banden op de markt te brengen. MicroSkin is de naam van de ontwikkeling die, in vergelijking met de huidige tubeless banden, het verschil maakt. De gepatenteerde constructie bestaat uit een sterk microweefsel, dat samen met de rubbermix en het karkas gevulkaniseerd wordt. MicroSkin omvat, net zoals SnakeSkin bij de mountainbikeband, het complete karkas en maakt ook voor hogedrukbanden een probleemloze Tubeless Easy werking mogelijk.

Het geïntegreerde MicroSkin-weefsel neemt gelijktijdig meerdere belangrijke functies over. Het zorgt voor een goede dichtheid. Het garandeert betrouwbare hogedrukstabiliteit en het verbetert rondom de bescherming tegen insnijdingen.

De nieuwe productie van Schwalbe Marahon Almotion banden worden tubeless (met MicroSkin) uitgevoerd, maar ze zijn ook met binnenband te gebruiken.

Mocht je aan bovenstaande informatie toch nog niet genoeg hebben dan hierbij 2 handige links:

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.