Zonnebrandcrème, welke kun je het beste gebruiken?

Zonnebrandcrème, welke kun je het beste gebruiken?

Zonnebrandcrème, welke kun je het beste gebruiken? Zoals eerder in ons blog ‘zonbescherming’ benoemd, is het type zonnebrandcrème en hoe de crème te gebruiken afhankelijk van een aantal factoren.

  • Type huid
  • Activiteiten (fietsen, zwemmen, zonnen,)
  • Omgeving (gras, zand)
  • Locatie (dicht bij de evenaar)
  • Jaargetijde (in de zomer is de straling feller)

Type huid

  • Factor 30-50 = Huidtype 1: zeer licht huidtype, verbrandt snel, bruint nooit
  • Factor 20-30 = Huidtype 2: licht huidtype, verbrandt vrij snel, bruint langzaam
  • Factor 20-30 = Huidtype 3: vrij licht huidtype, verbrandt niet snel, wordt gemakkelijk bruin
  • Factor 20 = Huidtype 4: iets getinte huidtype, verbrandt vrijwel nooit, bruint snel,
  • Factor 30-50 = Huidtype kinderen tot 16 jaar.

SPF-waarde

De zonnefactor wordt de SPF-waarde (Sun Protection Factor) genoemd. Dit staat altijd op de verpakking van zonnebrandcrème vermeld. Deze SPF-waarde wijst op de beschermingsgraad tegen UVB straling.

De SPF-waarde van een zonnebrandcrème wordt in een laboratorium onder ideale omstandigheden gestest en vastgesteld. Om een voorbeeld te noemen; een persoon getest met huidtype 2 en deze persoon verbrandt in de middagzon na ongeveer 20 minuten. Wanneer een zonnebrandcrème wordt gebruikt met een SPF van 12 treedt de zonverbranding pas op na 12 x 20 minuten, dus na 4 uur. Deze persoon zal dus met deze zonnebrandcrème na 4 uur verbranden, ook al heeft hij zich goed ingesmeerd.

Zonnebrandcrèmes bevatten uiteenlopende hoeveelheden SPF. Dit maakt het mogelijk om zelf de hoeveelheid bescherming te kiezen. Belangrijk om te weten is dat een SPF alleen bescherming biedt tegen UVB-stralen, niet tegen UVA-stralen! Dat betekent dat een SPF wel bescherming biedt tegen verbranden, maar geen bescherming biedt tegen het verouderen van de huid! Lees hier meer over het verschil tussen UVA- en UVB-stralen.

Het verschil tussen de SPF-waarden

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, bestaat er geen groot verschil tussen zonnebrandcrèmes met een SPF boven factor 15. Het verschil tussen factor 30, 50 en 100 is minimaal als het op het doorlaten van UV stralen aankomt. Factor 30 biedt namelijk 93% bescherming en factor 50 biedt 98% bescherming. 100% bescherming bestaat niet!

De SPF factor geeft aan hoe lang het duurt voordat je verbrandt zonder bescherming, en dus ook hoe lang je beschermd bent met zonnebrandcrème op jouw huid. Met een hogere factor ben je dus langer beschermd tegen de zon maar niet beter. Het grootste verschil tussen de SPF-waarde is de frequentie van het smeren.

Hoe vaak smeren?

Om de bescherming te krijgen die de zonnebrandcrème belooft te geven moet de crème vrij dik op de huid worden aangebracht. De kwaliteit van zonnebrandcrèmes is de laatste jaren sterk verbeterd. Toch slijt de beschermende zonnebrandcrème-laag in een aantal uur.

In veel zonnebrandcrème zit zink- en titaniumoxide. Deze stoffen werken als miljoenen spiegeltjes en kaatsen het zonlicht terug, zo valt er niet veel zon op de huid. Een zonnebrandcrème kan ook bestaan uit benzofenonen; deze absorberen de UV-stralen. De straling van de zon dringt niet tot in de huid en zal niet verbranden.

Als je vaker smeert wordt je inderdaad minder snel bruin, maar je wordt wel dieper en mooier bruin en het blijft langer zitten. Vooral op lange termijn krijg je minder snel veroudering van de huid. Het is dus slecht voor het uiterlijk en de gezondheid van de huid om niet te smeren.

Zand weerkaatst de zonnestraling dus wat dat betreft is het beter om in het gras te liggen in plaats van op het strand. Ook is in de zomer de zonnestraling sterker, net als de straling in landen dicht bij de evenaar. Zie het blog ‘zonnestraling’ voor meer uitleg hierover.

Is er een verschil tussen goedkope en dure zonnebrandcrème?

Je hoeft zeker niet te veel geld uit te geven aan zonneproducten. Met een dure zonnebrandcrème doen mensen meestal voorzichtiger en zuiniger. Duurdere producten bevatten meestal nuttige extra’s, die niet noodzakelijk maar wel mooi meegenomen zijn. Als je een erg gevoelige huid hebt die snel allergisch reageert, is het veiliger om een (iets duurder) product uit de apotheek te gebruiken.

Wat voor soort zonnebrandcrème moet ik gebruiken? Een spray, melk, olie of crème?

De bescherming van die verschillende texturen blijft hetzelfde. Kies dus voor de versie die je het prettigst in gebruik vindt. Ook je huidtype kan een rol spelen in die keuze. Mensen met een droge huid kiezen bijvoorbeeld beter voor een vette crème. Ook voor fel behaarde huidtypes is een spray een aanrader.

Hoe waterproof is een waterproof zonnebrand?

Net als bij de SPF-factor wordt waterproof zonnebrand getest in een laboratorium. Na drie keer twintig minuten in het water te hebben gelegen en te zijn opgedroogd wordt gekeken hoeveel zonnebrandcrème nog op de huid aanwezig is. Helaas verloopt dat in het echte leven iets minder gestructureerd. Door je af te drogen met een handdoek verlies je bijvoorbeeld veel bescherming. Ook contact met zand is niet ideaal. Smeer dus meer en vaker als je regelmatig gaat zwemmen. Gemiddeld gesproken moet je om de vier uur smeren, maar als je vaak gaat sporten of zwemmen, dan kan je beter om de twee uur gaan smeren.

Het aanbrengen van de zonnebrandcreme

Smeer je een half uur voordat je de zon in gaat in. Breng een royale laag zonnebrandcreme aan. Smeer je daarna iedere twee tot vier uur later nogmaals in zodat je beschermd blijft. Als je een licht huidtype hebt, smeer je dan ook in op bewolkte dagen. Ook al is er geen zon, er is wel veel UV straling.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.